Selecteer een pagina

Op de Preconferentie van Dé Onderwijsdagen, georganiseerd door SurfNet en Kennisnet, stond de digitale leeromgeving centraal. Zo presenteerde Nico Juist, als een van de keynote sprekers, de ontwikkelingen uit de recente onderwijsinnovatie-geschiedenis. Hierbij eindigde hij in het nu met de boodschap dat de digitale leeromgeving zo goed mogelijk moet aansluiten op het onderwijs en haar processen waarbij de gebruikerservaring centraal moet staan. Thema’s waar veel onderwijsinstellingen momenteel mee bezig zijn en waar ik graag mijn bevindingen over deel.   

Hoe vertaal je de onderwijsvisie naar de inrichting van de digitale leeromgeving

Tijdens de parallelsessies spraken Saskia Brand-Gruwel (Open Universiteit), Dennis van Oeveren (Landstede) en Jos Fransen (InHolland) over hoe onderwijsvisie binnen hun instelling vertaald is naar de inrichting van de digitale leeromgeving. Zo vertelde Dennis van Oeveren dat ze leerlingen vragen wat hun droom is en hoever zij daarvan af staan. Door de juiste tools aan te bieden willen ze leerlingen ondersteunen om hun dromen waar te maken. Een prachtig voorbeeld hoe de digitale leeromgeving gebruikt wordt om de onderwijsvisie te ondersteunen. Tijdens de presentaties werd aandacht gegeven aan de digitale leeromgeving als verzameling van applicaties waar de instelling in voorziet om registratie, voortgang, toetsen, communicatie, roosters et cetera in vast te leggen. Door SurfNet ook wel de “Burcht” genoemd.

Studenten besteden meeste tijd buiten de aangeboden digitale leeromgeving

In de gesprekken die ik tijdens Dé Onderwijsdagen en daarbuiten heb gehad komt elke keer het belang van de “digitale werkplek” naar voren. Onder de digitale werkplek versta ík de plek waar student en docent daadwerkelijk (samen)werken, creëren, delen, communiceren et cetera. Eigenlijk alle applicaties die door een student of docent gebruikt worden en die niet of in mindere mate worden aangeboden door de onderwijsinstelling. In mijn ogen wordt er veel meer tijd besteed binnen deze digitale werkplek dan binnen de digitale leeromgeving. Dit een gemiste kans. Een kans die binnen de onderwijswereld wordt gezien en waarop ingespeeld wordt met het begrip DLWO ofwel Digitale Leer Werk Omgeving.

Onderwijsinstellingen hebben moeite een flexibel DLWO te realiseren

Veel onderwijsinstellingen grijpen deze “trend” aan en starten met grote aanbestedingstrajecten om ook binnen hun instelling een DLWO te realiseren. Hierbij lopen ze al snel tegen een aantal uitdagingen aan. Allereerst bestaat de digitale leeromgeving nooit uit 1 applicatie. Hoe groot een softwarepakket ook is, de digitale leeromgeving zal altijd bestaan uit meerdere applicaties voor bijv. SIS/ Volg/ Rooster/ intranet et cetera. Dan volgt al snel het besef dat de digitale werkomgeving van docent en student niet alleen uit Office 365 bestaat maar uit een veelvoud van door gebruiker zelf gekozen applicaties. Dit brengt onderwijsinstellingen tot het punt te gaan denken aan een “platform” waar beide werelden samen moeten komen. En op het moment dat u dit leest denkt u: SharePoint!

Nadelen van SharePoint zijn de hoge implementatiekosten, de hoge structurele kosten, de zware beheer last en de inflexibiliteit.

Inderdaad: 9 van de 10 keer wordt er naar een op maat gemaakte SharePoint intranet omgeving gekeken om dit platform te realiseren. Nadelen alleen zijn de hoge implementatiekosten, de hoge structurele kosten, de zware beheer last en de inflexibiliteit. En dan heb je eigenlijk niets meer dan een statische, door de instelling zelf gekozen verzameling van applicaties en linkjes die voor elke student of docent gelijk is. Daarbij worden sommige functies van Office 365 als minder gebruiksvriendelijk ervaren zoals het SharePoint document managementsysteem (DMS). En dan hebben we het nog niet eens gehad over de, op dag basis wisselende, applicaties van studenten die niet zijn opgenomen binnen het aangeboden DLWO-platform.

Hoe kunnen onderwijsinstellingen dan wel alles samenbrengen met behoud van flexibiliteit?

De pijn van onderwijsinstellingen is duidelijk. Hoe mooi zou het zijn om één browser based werkplek te hebben waar applicaties uit de leeromgeving samenkomen met de applicaties van de werkomgeving en waarbij docent of student de werkplek zelf kan aanvullen en vormgeven. En waar de gebruiker niet alleen in één oogopslag al zijn of haar applicaties en documenten kan vinden maar waar direct relevante informatie wordt weergegeven. Informatie als nieuwe mails, aankomende agenda items, nieuws feeds op basis van RSS/ SharePoint en laatst bewerkte documenten. Een werkplek die in te richten is binnen een dag of een week afhankelijk van de grootte van de instelling in plaats van een meerjarig ontwikkeltraject.

Workspace 365 voor Educatie als platform

Met Workspace 365 voor Educatie is dit nu al mogelijk. Maar we willen meer: welke informatie wil een student of docent dagelijks terugzien in zijn of haar werkplek? Zijn dat aanwezigheid, cijfers & aantal behaalde studiepunten? Informatie uit de digitale leeromgeving op een slimme manier weergeven binnen één digitale werkplek. We zijn al met veel onderwijsinstellingen in gesprek en willen hierover ook graag met jou kijken naar de mogelijkheden.

Wil je meedenken over het onderwijsplatform van de 21e eeuw? Stuur me een bericht via LinkedIn of per mail.

Vriendelijke groet,

Gijs van Hees
Opportunity Maker

Hoe IT & innovatie echt ervaren wordt?

Hoe ervaart de digitale student de IT & innovatie van Nederlandse educatie instellingen? Meer dan duizend leerlingen deelden hun mening: 
  • De impact van een IT-omgeving op verzuim
  • Personal analytics als stimulatie
  • Mismatch tussen studie en toekomstige banen
  • Cross-school learning

De Digitale Student is onderzocht door New Day at Work. Met de verzamelde informatie werken wij aan onze digitale werkplek: Workspace 365 voor educatie.

New Day at Work B.V.
Berencamperweg 6D, Nijkerk
030 711 67 25
gijs@dedigitalestudent.nl